รายวิชาระดับปริญญาโท

คำอธิบายรายวิชา (2567)

ทฤษฎี หลักการ กระบวนการ หน้าที่ในการบริหาร และการประยุกต์ใช้ให้สอดคล้องกับบริบทมหภาคและภูมิสังคม การบริหารองค์การ การกำหนดวิสัยทัศน์ นโยบาย แผน กลยุทธ์ การนำไปสู่การปฏิบัติให้สอดคล้องกับบริบทของสถานศึกษา และแนวโน้มทางการบริหารการศึกษา การบริหารความเสี่ยง การวางแผนเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลการบริหารสถานศึกษา

 
(ภาษาอังกฤษ) (English) Theories, principles, processes, administrative functions and implementation in accordance with macro contexts and social backgrounds; management of organizations, offices and assemblies; formulation of visions, policies, plans, strategies and implementation in accordance with school contexts; planning for increasing efficiency and effectiveness of school administration; risk management, contexts and trends in educational administration

ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา (Course/Module CLOs)

1. Students will be able to apply the principles, theories, and processes of administration into an educational institution in the 21-century contexts

2. Students will be able to effectively develop strategic plan and risk management plan based on the contexts of their educational organization

3. Students will be able to demonstrate active learning behaviors to become a prospective educational administrator relevant to both local and global contexts


ekkarin



สถานการณ์ทางคุณธรรม จริยธรรม การวิพากษ์ การให้เหตุผลเชิงจริยธรรม การแก้ไข ปัญหาเชิงจริยธรรม การประพฤติตนเป็นแบบอย่างที่ดี มีคุณธรรม จริยธรรม ตามจรรยาบรรณวิชาชีพครู องค์กรวิชาชีพครู วุฒิภาวะครู และความเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง การเรียนรู้เชิงรุก (Active Learning) การเรียนรู้อย่างต่อเนื่อง ให้มีความรอบรู้ ทันสมัย และทันต่อการเปลี่ยนแปลง มีความเป็นครูที่เข้าใจและยอมรับความแตกต่างระหว่างบุคคล ของผู้เรียน การเรียนรู้ ที่ส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์และการคิดเชิงนวัตกรรม เพื่อสร้างแรงบันดาลใจให้เป็นผู้ใฝ่รู้ แนวคิดปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง การพัฒนาที่ยั่งยืน พหุวัฒนธรรมศึกษา โครงสร้างองค์กร โครงสร้างการบริหารงาน ภาระงานบริหารวิชาการ บริหารบุคคล บริหารทั่วไป บริหารงบประมาณ 

(ภาษาอังกฤษ) (English) Moralities and ethics, including criticism and ethical reasoning, solving ethical problems; behave as a role model, virtuous according to requirements of professional ethics of teacher; teachers’ council; teacher’s maturity and good citizenship; active learning, continuous learning for knowledgeable, up to date and modern, understanding about individual differences of learners; learning that develop and foster creativity and innovative thinking in order to inspire people to be curious; sufficiency economy philosophy; sustainable development; multicultural studies; organizational structure, administrative structure, administration of academic, personnel, general and budget affairs

(ภาษาไทย) (Thai) ปรัชญาของการวิจัยเชิงคุณภาพ หลักการและแนวคิดเกี่ยวกับงานวิจัยเชิงคุณภาพ ระเบียบวิธีวิจัย วิธีวิจัยเชิงผสมผสาน การออกแบบวิจัยเชิงคุณภาพ การเก็บรวบรวมข้อมูล การวิเคราะห์และแปลผลข้อมูล การเขียนรายงานการวิจัย จรรยาบรรณของนักวิจัย การศึกษาตัวอย่างงานวิจัยเชิงคุณภาพทางด้านการบริหารการศึกษา การฝึกปฏิบัติการวิจัย
(ภาษาอังกฤษ) (English) Philosophy of qualitative research; principles and concepts of qualitative research; research methodology, mixed methods research; qualitative research design; data collection; data analysis and data interpretation; writing a research report; researcher's codes of conduct; a study of an example of qualitative research in educational administration; practices in conducting qualitative research